100 historier Lag og foreninger

Tyrifjorden er Norges femte største innsjø og er et eldorado for idylliske og unike båtturer. En av de beste måtene å oppleve fjorden på er ombord den ombygde elvebåten D/S Dronning Tyra.

Grunnen til at hun seiler gjennom halve året er pågående innsats fra ildsjelene Ragnar Braata og Harald Gårdvik fra Dronning Tyra Båtforening basert på Sundvollen. Harald er daglig leder, og sammen med Ragnar drifter de båten og gjør alt av vedlikehold. I tillegg til å være skippere har de to karene lagt ned utallige dugnadstimer og sjel i prosjektet.

- Det er lidenskap som holder oss flytende, forteller Harald.

Fra venstre: Harald Gårdvik og Ragnar Braata er pådriverne bak prosjektet.

En drøm ble virkelighet

Etter at Ragnar Braata avsluttet tjenesten i forsvaret på Ringerike, valgte han å gå på skole i Østerdal, men så begynte det å skje noe spesielt.

- Minnene om D/S Kong Ring (bygd i Hønefoss i 1882 og var det første norskbygde dampskipet red.anm) begynte å dukke opp, og ga liv i en idé om å igjen få en sightseeing-båt på Tyrifjorden, Steinsfjorden og den 16 kilometer lange Storelva til Hønefoss, forteller Ragnar.

Han lagde et prospekt for ideen og presenterte det til Arne Vidar i Leiv Vidar AS. Han sa ja. Dermed var eventyret om Dronning Tyra i gang.

Arne Vidar bisto med det økonomiske, mens Ragnar reiste sammen med Jan Braseth og Harald Gårdvik til København for å kjøpe en åpen turist-båt i rustfritt stål, med 167 sitteplasser.

Dronning Tyra seilte kanalene i København før hun ble ombygd. Foto: Dronning Tyras Båtforening.

Da båten ankom Helgelandsmoen den 8. mai 2008 satte karene straks i gang med å bygge om båten til en ærverdig restaurantbåt med 75 sitteplasser for norske forhold. De bygget et tak i det flotteste de kunne finne av mahogny og innrettet interiøret med bord for servering, bar og restaurant. Arbeidet ble i hovedsak utført av Ragnar selv, Harald Gårdvik, Tom Erik Østvang og mange flere. Den ombygde båten gikk fra å seile kanalene i Danmarks hovedstad til Tyrifjorden.

- Harald og jeg kommer jo fra Forsvaret, med teknisk bakgrunn. Vi hadde allerede mye erfaring om hvordan vi skulle jobbe på en slik båt, forteller Ragnar.

Som følge av store driftsutgifter ble det i 2015 bestemt at båten skulle selges til Dronning Tyras Båtforening.

Båten er 20 meter lang og fem meter bred, med plass til 70 passasjerer. Foto: Dronning Tyras Båtforening.

Utfordringer

Det å drive sightseeing-virksomhet på vannet er krevende, og prosjektet har møtt en del uforutsette utfordringer. Pandemien satte en stopper for all turistnæring i regionen og flommen “Hans” i 2023 la alle bryggene i Tyrifjorden under vann.

- Med så høy vannstand mistet vi mye av turene våre utpå høsten. Det vi holder på med er et sårbart prosjekt, forteller Harald.

De to ildsjelene gav ikke opp, og fortsatte mot strømmen. Med god støtte fra lokalsamfunnet og samarbeidspartnere holdt de prosjektet flytende.

Kostnader

Båten gikk nettopp gjennom 5-årskontrollen fra Sjøfartsdirektoratet, og besto med glans. Karene fikk til og med skryt for arbeidet fra kontrollørene. Men det å drifte en eldre passasjerbåt som skal oppfylle alle sikkerhetskrav er kostbart.

- Vi sier det rett ut. Hadde det ikke vært for støtten fra SpareBank 1-stiftelsen Ringerike, så hadde det ikke vært noen M/S Tyra på Tyrifjorden, sier Harald.

Båtforeningen har installert to salonger, bar og nye toaletter. Foto: Dronning Tyras Båtforening.

Drivkraft

I 2018 dokumenterte Ragnar og Harald alle timene som ble lagt inn i prosjektet – mest for å få en faktisk oversikt over hvor mye tid som gikk med til prosjektet. Resultatet var slående! Over 1.800 timer med jobb over et år, hvor 350 av timene var føring av selve båten.

- Vi havnet på cirka 16% drift, og resten på vedlikehold. Da ser man hvorfor vi søker om midler om å få til ting. Det å drive med båtprosjekt er krevende. Hvis ikke vi hatt fått støtte, så hadde det ikke dette vært mulig, forteller Harald.

Lys fremtid

Selv om utfordringene har vært mange så ser karene optimistisk fremover. D/S Dronning Tyra har til nå fraktet over 34.000 passasjerer, fordelt på hundrevis av turer. Karene kan fortelle om mange artige historier sammen med gjester:

- Strikke-Gry (en lokal butikk i Hønefoss red. anm.) hadde hele 12 turer med oss! Da var det strikking og markedsføring på båten. Vi har hatt stjernekikking, oste- og vinsmaking ombord. Musikk har vi også hatt, forteller Harald.

I juli 2021 fikk båten en ny lukket akterkabin. Den ble da en viktig del av 10-årsmarkeringen etter 22. Juli-massakren på Utøya.

Samarbeid

Dronning Tyra båtforening samarbeider med Blåkors i Hønefoss og Hole Frivilligsentral. Dette samarbeidet gir opplevelser til de som trenger det mest.

- Det største er jo å kunne gi en gratis tur til folk som har utfordringer. Da kan de være med og se på det flotte landskapet! Det er noe vi jobber med for å tilrettelegge, slik at det kan bli et tilbud, forteller Ragnar.

De har også inngått et samarbeid med Sundvollen hotell som nå kan tilby kortere turer på fjorden.

Dronning Tyra Båtforening er nå i gang med å utdanne tre nye skippere som kan skape enda flere gode minner for de som besøker Tyrifjorden. Karene forteller stolt at Sjøfartsdirektoratet har tillat at utdanningen foregår på Sundvollen hotell.

- Drømmen vår har ikke bare vært å opprettholde båtens drift og trafikk på Tyrifjorden, men også å involvere en yngre generasjoner og gi dem muligheten til å føre prosjektet videre. Det er virkelig der gleden for oss ligger; se noen andre ta roret og bringe prosjektet fremover, sier Ragnar.

Det å få inn flere skippere har vært helt nødvendig for videre drift, ifølge karene.

- Når Harald og jeg kjører trafikk over til Utøya, så er man avhengige å ha flere med kunnskap om å føre båten og som kan gjøre det, forteller Harald.

Under 10-årsmarkeringen for 22. juli i 2021 ble Kronprinsen og gjestet fraktet med MS Dronning Tyra. Foto: Dronning Tyras Båtforening.

Flere prosjekter i vannet

I tillegg til Dronning Tyra, har båtforeningen også arbeidsbåten MS Slepa. MS Slepa er pr. i dag MS Dronning Tyras sikkerhetsbåt. Men Harald og Ragnar jobber iherdig med å gjøre MS Slepa til en fullverdig passasjerbåt for inntil 12 personer. Mat og drikke vil være tilgjengelig ombord som med MS Dronning Tyra.

- Vi kan hente passasjer i Hønefoss, og ta dem opp Randselva, og ned Storelva. Før det er mulig må motorene oppgraderes. Allmenheten trenger også merking i elva som må tas inn og ut, slik at isen ikke fjerner dem. Før var det 50 merkepunkter i elva, men uværet ”Hans” ødela 15 av dem, forteller Harald.

Arbeidet til karene har ført til bredt engasjement. Entusiastiske støttespillere har etablert M/S Dronning Tyras Venneforening. Dette er en uavhengig stiftelse for å støtte prosjektet.

Ny sesong fra mai 

Båten sjøsettes i begynnelsen av mai, og med tre nye skippere er båtforeningen klar for en ny sesong, som går helt frem til slutten av oktober.

- Det har vært en veldig morsom prosess så langt, og det er veldig mange som setter pris på dette. Vi har fått inntrykk av at Ringerike har glede av at båten er i drift, og vi gleder oss til den kommende sesongen, forteller Harald.

Prosjektet er et levende eksempel på hvordan dedikasjon, samarbeid og lokal støtte kan skape en unik opplevelse for både lokale og besøkende.

For de som ønsker å vite mer om Dronning Tyra, deres historie og tilbud, kan besøke Dronning Tyra sin offisielle nettside. Her finner du ytterligere informasjon om turene, prosjektene og hvordan du kan bli en del av dette maritime eventyret på Tyrifjorden.

Hvis du ønsker å finne ut mer om MS Dronning Tyra kan du klikke på lenken under: 

Les mer om Dronning Tyra her

Dronning Tyras Båtforening